Silnik bierze olej

Często mechanicy, diagności czy nawet użytkownicy samochodów mówią, że silnik bierze olej. Co to znaczy i jak rozpoznać że silnik bierze – czyli innymi słowy spala olej?

Pod pojęciem brania oleju najczęściej nie rozumiemy jego wycieków a spalanie. Spalanie oleju wynika z przedostania się w jakiś sposób oleju do komory spalania, czyli tam gdzie spalane jest w silniku normalnie paliwo dostaje się jeszcze odrobina oleju.

Którędy silnik bierze olej?

Dróg w których olej może się przedostać do komory spalania jest dość dużo. Są to mi:

  • turbina
  • odma
  • uszczelniacze zaworowe
  • uszczelka pod głowicą
  • pierścienie tłoków

Jak poznać że silnik bierze olej?

Z pewnością oleju będzie ubywać, choć czasami zdarza się, że jego ubytek jest “zrekompensowany” przez dostające się do oleju paliwo (nie dotyczy LPG).

Drugim objawem spalania oleju będzie kopcenie. Niektórzy sądzą, że żeby czuć było charakterystyczny swąd oleju potrzeba bardzo dużego ubytku. Błąd. “Zapach” spalin z silnika dwusuwowego jest bardzo charakterystyczny. W dwusuwie jak np. Syrena lało się paliwo w postaci benzyna:olej w proporcjach 50:1, czyli “syrenka” która spalała 90 litrów na 1000 km spalała dodatkowo 1,8 litrów oleju. “Swąd oleju” za syrenką był jednak potworny… smród w ilości 1/4 tego będzie mocno wyczuwalny. Czyli już niespełna pół litra oleju na 1000 km będzie odczuwalne w “zapachu spalin”.

Producenci się “migają”

Większość producentów podaje za normę zużycie oleju na poziomie 1 l / 1000 km. Zdaniem mechaników ilość ilość 200 ml / 1000 km jest już niepokojąca.

One thought on “Silnik bierze olej

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


nine − 3 =

− 5 = 2